یکی از طرق اعتراض به رای، اعتراض ثالث است و موقعی این دعوا طرح می شود که شخص در دعوا حاضر نبوده وجزء طرفین دعوا و قائم مقام آنها نبوده ولی رای مذکور را ناقض حقوق خود بداند. اگر رأیی در دادگاهی صادر شده و شما نه به عنوان خواهان و خوانده و نه حتی وارد ثالث یا قائم مقام قانونی یکی از طرفین در دعوا نقشی نداشتید ولی رأی صادره خلاف منافع شما باشد می توانید از طریق اعتراض ثالث به رای مذکور اعتراض نمایید. دعوای اعتراض ثالث به دو صورت اصلی و طاری ممکن است وهمچنین ممکن است اعتراض ثالث در مرحله اجرایی رخ دهد و اعتراض نسبت به توقیف مال در مرحله اجرا باشد. به این مباحث در این مطلب پرداخته شده است.

 

 

 

شرایط طرح دعوای اعتراض ثالث

 

شرایط طرح دعوای اعتراض ثالث چیست؟

  1. صدور حکم یا قرار قطعی از طرف دادگاه

موضوع اعتراض ثالث حکم قطعی دادگاه است و دادگاهی هم که در آن دعوای اعتراض ثالث اقامه می کنید دادگاهی است که حکم قطعی را صادر کرده است. بنابراین اگر تصمیم دادگاه حکم نباشد مثلاً قرار باشد و قطعیت نداشته باشد مثلاً قابل تجدیدنظر خواهی باشد شخص ثالث نمی تواند به آن اعتراض کند و راه‌های دیگر برای اعتراض به آن وجود دارد. البته برخی قرارها مانند دستور موقت و تامین خواسته از طرف شخص ثالث قابل اعتراض می باشد.

بعضی از اساتید کلیه قرارها را قابل اعتراض می دانند و قرارهای اعدادی را نیز قابل اعتراض می دانند منتها به نظر می رسد قرارهای اعدادی مانند قرار کارشناسی یا قرار استماع شهادت شهود  چون به حق ثالث خللی وارد نمی کند قابل اعتراض ثالث نیست. طبق ماده۴۱۸ قانون آیین دادرسی مدنی، شخص ثالث حق دارد به هرحکم یا قراری که از دادگاه صادر می شود اعتراض کند. بنابراین شرط جواز اعتراض ثالث این است که حکم یا قرار قطعی از محاکم دادگستری صادر شده باشد.

  1. اخلال در حق ثالث ایجاد شده باشد

کسی که اعتراض ثالث را اقامه می کند باید ذی نفع باشد. طبق ماده۴۱۷ قانون آیین دادرسی مدنی، برای این که ثالث حق داشته باشد اقامه دعوای اعتراض ثالث کند باید به حقوق او خللی وارد شده و مثل هر مدعی دیگر در دعوا ذی نفع باشد. طبق مقررات آیین دادرسی مدنی هرشخصی باید جهت اقامه دعوا شرایطی داشته باشد و یکی از شرایط اولیه برای اقامه دعوا داشتن نفع و ذی نفع بودن است.

 

ادامه مطلب در:   دعوای اعتراض ثالث و انواع آن


مطالب حقوقی گروه وکلای سنا اعتراض ,ثالث ,دعوا ,قابل ,اقامه ,دادگاه ,اعتراض ثالث ,دعوای اعتراض ,قابل اعتراض ,آیین دادرسی ,داشته باشد منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

عمومی نمونه سوال و گام به گام همه چی موجوده SSSS fixamooz بازی و نرم افزار اندروید و Pc نظافت و نظافت صنعتی ایران