واژگان باطل، ابطال و فسخ معامله بسیار رایج است ولی تعداد زیادی از افراد تفاوت این واژگان را نمی دانند. ابطال معاملات ملکی همیشه برای مخاطبان دارای اهمیت بوده و تمایل به دانستن مقررات در این باب داشته اند. مثلا در ماده ۳۵۳ قانون مدنی می خوانیم: هرگاه چیزی معین بعنوان جنس خاصی فروخته شود و درواقع از آن جنس نباشد بیع باطل است و نسبت به مابقی مشتری حق فسخ دارد. یا در ماده ۱۲۱۴ می خوانیم: معاملات و تصرفات غیر رشید در اموال خود نافذ نیست مگر با اجازه ولی یا قیم او اعم از اینکه این اجازه قبلا داده شده باشد یا بعد از انجام عمل که ناظر بر ابطال است. این که مراتب صحت و بطلان معامله چیست؟ تفاوت ابطال فسخ و اصلاح سند چیست؟ چه معاملاتی باطل هستند و برای دعوای ابطال معامله باید چه مقرراتی را رعایت کنیم؟ نحوه طرح دعوای ابطال معامله و دعاوی ای که در این باب مطرح می شود سوالات مخاطبان محترم از ما بوده است.

ابطال معاملهمراتب صحت و بطلان عقد

مراتب صحت و بطلان عقد عبارتند از:

  1. عدم نفوذ: برخی از شرایط را ندارد اما اهمیت آن به حدی نیست که موجب بطلان شود.
  2. بطلان (فساد): برخی از شرایط را ندارد به حدی که موجب بطلان عقد می گردد.

تفاوت ابطال، فسخ و اصلاح سند معامله

ابطال سند، سند را از ارزش و اعتبار انداخته و با باطل شدن آن کلیه آثار و اعتبار و ارزش استنادی سند از بین می رود و دیگر نسبت به دارنده آن یا اشخاص ثالث بی اعتبار بوده و قابلیت استناد ندارد. فسخ سند زمانی رخ می دهد که معامله به صورت رسمی منعقد شده منتها با تراضی طرفین و یا از طریق اعمال خیار قانونی معامله رسمی منحل شود و این انحلال سند رسمی طبق تشریفات مقرر در قانون ثبت اسناد و املاک در دفتر ثبت، ثبت می شود.ابطال سند ارزش و اعتبار سند را کلا از بین می برد و فسخ سند نیز انحلال سند را درپی دارد منتها اصلاح سند اعتبار سند را کلاً از بین نمی برد بلکه دلیل اصلاح سند این است که اشتباهی ثبتی در تنظیم یا صدور سند باعث می شود دارنده سند اصلاح آن را درخواست کند. اصلاح سند در صلاحیت هیات نظارت در اداره ثبت است و برای ابطال و فسخ معامله باید دعوا اقامه نمایید.

 

ادامه مطلب در:   داوری چیست؟


مطالب حقوقی گروه وکلای سنا ابطال ,اصلاح ,بطلان ,اعتبار ,ارزش ,رسمی ,موجب بطلان منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

دلتنگیهای تنهایی شرکت مهندسی ارتعاشات نوآوران پایش اسم نوشته | سایت سفارش و طراحی عکس نوشته تازه های صنعت ساختمان دانلودها ســـــــــ ــــــ ـــــــــویــــــــــ ــــــ ــــــن مبل و دکوراسیون برتر شرکت سجاده نقش