نحوه درخواست تامین دلیل

درخواست تامین دلیل می تواند کتبی یا شفاهی باشد پیش از اقامه دعوا یا هنگام دادرسی باشد. درخواست تامین دلیل در صلاحیت دادگاهی است که دلایل و امارات در حوزه آن واقع است مگر در نقاطی که شورای حل اختلاف تشکیل شده باشد که در این صورت باید به شورای مزبور داده شود. درخواست تامین دلیل که پیش از اقامه دعوا به دادگاه داده می شود چون باید در دفتر ثبت دادخواست های دفتر کل ثبت شده و به شعبه ای ارجاع شود باید الزاماً در برگ چاپی مخصوص نوشته شود همچنین درخواست تامین دلیل که پس از اقامه دعوا به دادگاه داده می شود چون باید به دادگاهی داده شود که دلایل و امارات در حوزه آن است باید روی برگ دادخواست نوشته شود.

شرایط تأمین دلیل

تامین دلیل شرایطی دارد، شرایط تامین دلیل عبارتست از:

  1. حتما باید دلیل موجود باشد: تأمین دلیل حفظ دلیل موجود است و قرار نیست دلیل تحصیل شود، این دلایل ممکن است استماع شهادت شهود، تحقیق از مطلعین، اخذ نظریه کارشناسان و… باشد.
  2.  احتمال بدهیم که دلیل ممکن است از بین برود: اگر استفاده از دلایل موجود بعدها با شخصی انجام شود باید آن را حفظ کرد. اگر دلیل به گونه ای باشد که بعدها نتوان به همان شکل از آن استفاده نمود تأمین دلیل لازم است، در غیر این صورت موردی برای تأمین آن نیست.
  3. برای تامین دلیل مانعی وجود نداشته باشد: تأمین دلیل زمانی به عمل می‌آید که از آن جلوگیری نشود. مثلاً، پیمان‌کار ساختمان اجازه ورود به ساختمان جهت صورت‌برداری از کارش را ندهد در این صورت نمی‌توان از قوای عمومی استمداد نمود مگر اینکه دادگاه پس از احراز ترتیبی دهد که قرار با کمک مأمورین نیروی انتظامی و… احراز شود.

درخواست تامین دلیل

زمان طرح درخواست تامین دلیل و مرجع صالح

درخواست تامین دلیل را هم در هنگام دادرسی می توان تقدیم کرد و هم پیش از اقامه دعوا. مرجع صالح نیز همانگونه که ذکر شد دادگاهی است که دلایل و امارات در حوزه آن واقع شده اند. تامین و حفظ دلایل و امارات در صلاحیت شورای محلی است که دلایل و امارات در حوزه آن واقع است.

برای چه اموری می توان درخواست تامین دلیل داد؟

دلایل و اماراتی که می توان درخواست و دستور تامین آنها را داد به شیوه ای تمثیلی نه احصایی در ماده۱۴۹ قانون آیین دادرسی مدنی آمده است و «…. از قبیل تحقیق محلی و کسب اطلاع از مطلعین و استعلام نظر کارشناسان یا دفاتر تجاری یا استفاده از قراین و امارات موجود در محل یا دلایلی که نزد طرف دعوا یا دیگری است…»می باشد. در قرار تامین دلیل باید دلایل و امارات موضوع تامین تصریح شود تا محدوده وظایف و اختیارات مامور مجری قرار مشخص بوده و اجرای قرار از این نظر با دشواری روبرو نشود.

تأمین دلیل خسارات وارده به اتومبیل زیان‌دیده

 با توجه به این‌ که مطابق مواد ۱ و ۲ قانون مسئولیت مدنی هرکس بدون مجوز قانونی عمداً یا در نتیجه بی‌احتیاطی موجب ضرر مادی دیگری شود، مسئول جبران خسارت ناشی از عمل خود است. در فرض سؤال شخص زیان‌دیده مدعی است که قسمتی از خسارات وی را بیمه تأمین کرده که با این تقدیر می‌تواند نسبت به مازاد خسارت، دعوای حقوقی طرح و اقامه کند. شرکت بیمه نیز در حدودی که پرداخت بیمه کرده است به قائم‌ مقامی متضرر، می‌تواند مطالبه خسارت کند.


ادامه مطلب در:

بررسی درخواست تامین دلیل


مطالب حقوقی گروه وکلای سنا دلیل ,تامین ,درخواست ,دلایل ,امارات ,دعوا ,تامین دلیل ,درخواست تامین ,اقامه دعوا ,تأمین دلیل ,توان درخواست ,بررسی درخواست تامین منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

surgerycenter مجسمه فایبرگلاس | مجسمه رزین پرچم خزان کلیپ بانک لینک های دانلود فیلم ، دانلود سریال و دانلود آهنگ میباشد. ggvvvv دکوراسیون داخلی آموزش دیجیتال مارکتینگ صدای احساس❥❥ lope